Ratio Electric

Ratio Electric

Branche: Energie en duurzaamheid
Oprichting: 1960
Bouwstenen: werving & selectie, salescoaching, processen inrichten, productivteit

Bij Ratio Electric  bouwen ze met innovatieve oplossingen aan de toekomst. Ze bouwen aan een wereld waarin mensen prettig werken en duurzamer mobiel zijn. Met hun kabels, laders en laad accessoires voor elektrische auto’s, stappen mensen eenvoudig over op schone energie. Met hun shore power producten zorgen we voor comfort op het water. En met hun power solutions dragen ze bij aan prettige en efficiënte werkomgevingen.

Efficiëntie vergroten samen

Door het afgestemde salesproces werkt je team sneller, slimmer en doelgerichter samen.

Klanttevredenheid verhogen continu

Met de driehoeksgroep bied je team betere service en creëer je duurzame groei.

Operational excellence tool

Je verhoogt de effectiviteit en maakt je salesprocessen structureel sterker.

Slimme regio-indeling

Je team benut marktkansen optimaal en versterkt je klantrelaties lokaal. 

Systematische salesaanpak

Je team verhoogt productiviteit en levert consistente waarde aan klanten.

Eerste doel: Optimaliseren van 2 salesprocessen

Wij hebben samen met Ratio Electric een doordacht salesproces ontwikkeld dat zowel het groothandel- als het installateurskanaal omvat. In dit proces staat de nauwe samenwerking tussen Ratio Electric, de groothandels en de installateurs centraal. Dankzij deze hechte driehoek vergroten we efficiëntie en klanttevredenheid, wat resulteert in betere service en groei voor alle partijen. Met dit strategisch afgestemde salesproces zorgen we ervoor dat de producten effectief de markt bereiken en perfect aansluiten op de behoeften van de eindgebruikers.

Tweede doel: operational sales excellence

Voor Ratio Electric ontwikkelden we een operational excellence tool die salesprocessen scherper en effectiever maakt. Met KPI’s worden prestaties continu gemeten en verbeterd, terwijl een gestructureerde bel- en bezoekaanpak klanten efficiënt bereikt. Dankzij een slimme regio-indeling en HubSpot-structuur worden klantinteracties en verkoopkansen optimaal beheerd. Deze systematische aanpak verhoogt de productiviteit en levert consistente waarde aan groothandels en installateurs, wat direct bijdraagt aan duurzame groei en succes.

Derde doel: sales playbook en loyality programma

Wij hebben voor Ratio Electric een compleet loyaliteitsprogramma ontwikkeld voor installateurs, met onder meer een spaarprogramma, trainingen, telefonische ondersteuning en marketingmateriaal, gericht op het versterken van langdurige samenwerkingen. Daarnaast hebben we voor het EV-salesteam een praktisch sales playbook gecreëerd met richtlijnen voor effectieve pitches, behoefteanalyses, onderhandelingen en het overwinnen van bezwaren. Dit playbook bevat ook instructies voor samenwerking met installateurs en het efficiënt inzetten van HubSpot. Met deze gecombineerde aanpak hebben we niet alleen de verkoopvaardigheden versterkt, maar ook de loyaliteit van installateurs vergroot, wat bijdraagt aan duurzame groei en blijvend succes.

We komen graag met je in contact!

Dit veld is vereist.
Dit veld is vereist.
Dit veld is vereist.
Dit veld is vereist.