Als accountmanager wordt van je verwacht dat je de deal sluit met je prospects. Je moet door hun bezwaren heen kunnen navigeren en oplossingen vinden die voor beide partijen werken. Maar wat gebeurt er als de zaken niet volgens plan verlopen? Wat zijn de grootste obstakels voor een ondernemer? Laten we eens kijken naar 8 van de meest voorkomende valkuilen, zodat je ze kunt vermijden.
Je klant niet kennen
Het is essentieel dat je de behoeften van je klanten kent en hun huidige situatie begrijpt voordat je probeert een verkoop te doen. Als je hun behoeften of pijnpunten niet begrijpt, dan zal het moeilijk voor je zijn om hen de juiste oplossing te bieden. Zorg ervoor dat je je klant grondig onderzoekt en veel vragen stelt, zodat je een voorstel kunt maken dat speciaal op hem is afgestemd.
Niet voorbereid zijn
Het is belangrijk dat je goed voorbereid bent wanneer je met klanten afspreekt. Dat betekent dat je al je materiaal klaar moet hebben en ervoor moet zorgen dat alles up-to-date is. Dit omvat alle producten of diensten die je van plan bent aan te bieden, evenals prijslijsten, contracten en andere relevante documenten. Door voorbereid te zijn, laat je de klant zien dat je serieus zaken met hem wilt doen.
De concurrentie niet begrijpen
Om je te onderscheiden van je concurrentie is het essentieel dat je begrijpt wat zij aanbieden en hoe zij zich onderscheiden van anderen in de branche. Op die manier kun je, wanneer je met prospects spreekt, uitleggen waarom jouw bedrijf beter is dan de rest en benadrukken wat het uniek maakt. Door dit te doen creëer je geloofwaardigheid bij klanten en plaats je jezelf ook in een betere positie om meer deals succesvol af te sluiten.
Je klant niet kennen
Iets proberen te verkopen zonder te begrijpen aan wie je het verkoopt is een recept voor een ramp. Voordat je enige vorm van presentatie of contact maakt met klanten, onderzoek hun bedrijf en hun bedrijfstak, zodat je je benadering en boodschap daarop kunt afstemmen. Hoe meer je over hen weet, hoe groter je kansen op een verkoop.
Gebrek aan voorbereiding
Iedereen die ooit een verkoopgesprek heeft gevoerd weet dat voorbereiding de sleutel is. Je hebt beperkte tijd voor elk gesprek, dus het is belangrijk dat je voorbereid bent met informatiemateriaal zoals brochures of productmonsters, en ook met vragen of gesprekspunten die je tijdens het gesprek wilt behandelen. Dit zorgt ervoor dat het gesprek gericht en productief blijft.
Je follow-up strategie vergeten
Het is niet genoeg om alleen een goede indruk te maken op klanten; zorg ervoor dat je na elk gesprek of telefoongesprek een soort vervolgplan hebt, zodat ze zich herinneren wie je bent en waarom ze zouden moeten overwegen bij je te kopen. Of het nu gaat om het sturen van periodieke e-mails met updates over je producten of het aanbieden van speciale kortingen op basis van verwijzingen, het hebben van een plan zal helpen om hun aandacht vast te houden en de vaart erin te houden totdat ze uiteindelijk een aankoopbeslissing nemen.
Sociale media niet effectief gebruiken
Sociale media is een van de krachtigste hulpmiddelen die verkopers tegenwoordig tot hun beschikking hebben. Niet alleen kan het helpen om snel en gemakkelijk in contact te komen met klanten, maar het stelt hen ook in staat om informatie over hun producten en diensten onmiddellijk te verspreiden onder vrienden en familieleden. Zorg ervoor dat je sterke profielen aanmaakt op alle belangrijke social media platforms en post regelmatig over nieuwe producten of promoties – dit zal een grote bijdrage leveren aan het vergroten van de bekendheid van je bedrijf bij potentiële kopers!
Deze 10 valkuilen zijn enkele van de meest voorkomende problemen die verkopers tegenkomen in hun verkoopproces. Maar door deze obstakels te begrijpen, kunnen accountmanagers beter worden toegerust om te anticiperen op problemen voordat ze zich voordoen en proactieve stappen te nemen om te voorkomen dat ze onderweg fouten maken. Met kennis komt vertrouwen; inzicht in deze valkuilen geeft accountmanagers een voorsprong op hun concurrenten en helpt hen ook sterkere relaties met hun klanten op te bouwen door oplossingen te bieden die specifiek op hun behoeften zijn afgestemd. Uiteindelijk leidt dit tot meer gesloten deals!
Strategisch leiderschap
Je geeft richting die inspireert en resultaat oplevert.
Salestoppers vinden
Je trekt talent aan dat direct waarde toevoegt.
Sterk salesteam bouwen
Je bouwt een team dat samen onverslaanbaar presteert.
Efficiënte processen
Je maakt je salesaanpak sneller, scherper en foutloos.
Slimme AI tooling
Je gebruikt technologie die je team laat winnen.
Prospects en klanten
Jouw team is wordt een expert in klanten werving en onderhoud.
Content creaties
Je levert verhalen die overtuigen, inspireren en klanten binnenhalen.

Zakelijke dienstverlening
Je realiseert schaalbare groei en creëert een klantbeleving die je onmiskenbaar onderscheidt.
ICT & telecom
Je versnelt je salescycli met datagedreven keuzes en innovatieve oplossingen.
Industrie & techniek
Je vergroot je marktaandeel met strategisch accountmanagement en gestroomlijnde salesprocessen.
Transport & logistiek
Je optimaliseert je route naar nieuwe klanten en versterkt bestaande contracten.
Handel & groothandel
Je bouwt een salesapparaat dat je marktpositie verstevigt en je marges vergroot.
Bouw & vastgoed
Je benut kansen in de markt met slimme acquisitie en langdurige klantrelaties.
Energie & duurzaamheid
Je groeit met oplossingen die commercieel sterk én toekomstbestendig zijn.
Groeihub
Laat je salesorganisatie continu groeien met jouw eigen L&D platform.
Sales Campus
Coach je salesteam naar topprestaties met ons coachplatform.
Sales School
Laat je salesteam online salestrainingen volgen die direct resultaat opleveren.
Professional center
Met ons professional center heb je een elke dag een stok achter deur.
Salesbazen podcast
Luister en kijk naar de inspirerende verhalen van Nederlandse Salesbazen.
Blog
Haal frisse ideeën en inspiratie uit onze salesblogs.

Over Sales Legends
Leer hoe wij salesorganisaties laten winnen.
Werken bij
Bouw mee aan commerciële groei van onze opdrachtgevers
Support & contact
Krijg direct antwoord en ondersteuning van ons team.




