Personal branding is een manier om een identiteit voor jezelf te creëren en te onderhouden in de professionele wereld. Je personal brand moet jouw doelen, waarden en vaardigheden weerspiegelen. Het moet iets zijn waar je als freelancer trots op bent en iets waardoor mensen je herinneren. Maar hoe creëer je een effectief persoonlijk merk? Met een stappenplan! Hier zijn 10 tips om je op weg te helpen.
1. Definieer jezelf en waar je voor staat
Jezelf definiëren is de sleutel tot het creëren van effectieve personal branding en opvallen in de massa. Besteed wat tijd aan het nadenken over wie je bent, wat je uniek maakt, en wat je kernwaarden zijn. Deze elementen moeten tot uiting komen in jouw persoonlijke merk. Zodra je je belangrijkste eigenschappen hebt geïdentificeerd, gebruik je ze om in 30 seconden of minder een ‘elevator pitch’ te maken die samenvat wie je bent en wat je speciaal maakt. Het ontwikkelen van deze elevator pitch zal helpen bij het definiëren van jezelf als merk, zodat potentiële werkgevers het zullen onthouden wanneer ze later aan je denken.
Als het gaat om het definiëren van jezelf, wees dan niet bang om risico’s te nemen en je te onderscheiden van de massa. Sta achter je merk!
2. Stel je boodschap op voor je personal brand
Als je eenmaal hebt vastgesteld wie je bent en wat je uniek maakt, bedenk dan hoe je die boodschap beknopt kunt overbrengen. Maak een paar zinnen die jezelf nauwkeurig beschrijven en gebruik ze consequent bij het voorstellen van jezelf of bij het netwerken met mensen online of persoonlijk.
Denk na over wie je doelgroep is en welke waarden of idealen zij delen. Zodra je jouw boodschap hebt geïdentificeerd, maak je inhoud die deze weerspiegelt. Dit kunnen blogposts, video’s, podcasts of posts op sociale media zijn die allemaal dezelfde kernideeën op een consistente manier over meerdere platforms communiceren.
3. Doe je onderzoek naar je merkidentiteit
Begin met het onderzoeken van de branche of het vakgebied dat je het meest interesseert. Identificeer belangrijke spelers, trends en actuele gebeurtenissen die kunnen worden opgenomen in je identiteit. Zorg ervoor dat je relevante publicaties leest om op de hoogte te blijven van veranderingen in de branche. Het is ook nuttig om sociale mediaplatforms zoals LinkedIn, Twitter en Instagram te verkennen, omdat ze inzicht bieden in hoe professionals zichzelf online vertegenwoordigen. Bekijk ook de websites en social media van concurrenten. Hoe pakken zij deze dingen aan en zijn er lessen die je van hen kan leren? Dit levert nuttige informatie op over hoe je jezelf het beste kunt verwoorden, zodat potentiële werkgevers kennis nemen van jouw vaardigheden.
4. Maak je merklogo
Het creëren van effectieve personal branding begint met een logo. Een logo dient als basis voor je merk en helpt mensen jou en jouw personal brand te herkennen. Het creëren van het perfecte logo is een belangrijke stap in het ontwikkelen van een succesvolle merkidentiteit. Zorg ervoor dat je logo uniek is en past bij je merknaam.
Bij het maken van je logo is het van essentieel belang dat je nadenkt over hoe het zal worden gebruikt in al je marketingmateriaal en producten. Denk na over hoe het eruit zal zien je eigen websites, verpakkingen, advertenties en posts op sociale media. Je logo-ontwerp moet gemakkelijk op elk formaat kunnen worden gereproduceerd en toch zijn integriteit behouden. Je wilt er ook voor zorgen dat de kleuren en de rest van je huisstijl aansluiten bij de algehele esthetiek van jouw merk en wat je wilt bereiken.
Je gepersonaliseerde logo moet memorabel zijn en toch eenvoudig genoeg voor iedereen om te onthouden. Het is een geweldige kans om al je merkelementen samen te brengen in één samenhangend ontwerp!
5. Bouw aan een online aanwezigheid en naamsbekendheid
Het opbouwen van een online aanwezigheid is de basis van het creëren van een effectief merk. Het is essentieel om ervoor te zorgen dat je profiteert van digitale marketing en alle tools die tot je beschikking staan, om het meest succesvolle personal branding voor jezelf te creëren. Door een uitgebreide en samenhangende online aanwezigheid te ontwikkelen, kan je meer potentiële klanten bereiken en uiteindelijk je zakelijk succes vergroten.
De stap naar het bouwen van een succesvolle personal branding-strategie is het opstellen van een authentiek verhaal dat resoneert met jouw doelgroep en wat jouw doelgroep aanspreekt. Creëer inhoud die hen rechtstreeks aanspreekt en laat zien wat jou uniek maakt als professional of ondernemer. Dit kan gaan om het maken van blogposts, het deelnemen aan gesprekken op sociale media, het ontwerpen van infographics of zelfs het maken van videozelfstudies met betrekking tot je vakgebied.
6. Netwerkevenementen
Bij een netwerkevenement is het belangrijk om voorbereid te zijn met visitekaartjes, een elevator pitch over jezelf en je doelen, en boeiende gespreksonderwerpen. Zorg ervoor dat je je professioneel kleedt en oefen goede lichaamstaal zoals glimlachen, oogcontact houden en actief luisteren.
Wees ruimdenkend als het op gesprekken aankomt, aangezien deze je naar onverwachte kansen kunnen leiden; maak aantekeningen van gesprekken om belangrijke details te onthouden of stel later vervolgvragen. Zorg er ten slotte voor dat je iedereen die je ontmoet een e-mail of bedankbriefje stuurt, zodat ze je zullen herinneren nadat het evenement is afgelopen!
7. Wees consequent in je personal branding
Het creëren van een sterk merk kan in de moderne wereld de sleutel tot succes zijn. Een succesvol perosnal brand kan je helpen op te vallen tussen de massa en de aandacht te vestigen op jouw vaardigheden, talenten of diensten. Consistent zijn is een van de belangrijkste aspecten van effectieve personal branding.
De eerste stap om consistent te zijn met je merk is weten wie je bent en wat je te bieden hebt. Als je hier eenmaal een idee over hebt, maak dan een uniek logo of visuele identiteit die je sterke punten en capaciteiten nauwkeurig weergeeft. Zorg er bij het maken van inhoud voor sociale mediaplatforms en andere vormen van communicatie voor dat deze jouw doelen en boodschap duidelijk weergeeft, zodat mensen deze onmiddellijk herkennen.
8. Vraag om feedback
Het creëren van effectieve personal branding kan een ontmoedigende taak zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Een van de belangrijkste stappen die je kan nemen, is feedback vragen aan anderen. Mensen om je heen – van familie en vrienden tot collega’s en mentoren – om hun eerlijke mening vragen is essentieel om een sterke, positieve personal branding te creëren.
Feedback kan je duidelijkheid geven over hoe anderen jouw persoonlijkheid, sterke en zwakke punten op verschillende gebieden zien, en kan ook ideeën geven over hoe je kan verbeteren. Dit helpt ervoor te zorgen dat je personal brand nauwkeurig weergeeft wie je bent en wat je uniek maakt – zodat het zich onderscheidt van de concurrentie! Bovendien kan het waardevolle suggesties bieden over hoe je jouw vaardigheden kunt verbeteren, zodat je personal brand relevant blijft in een concurrerende omgeving.
9. Neem risico’s
Het creëren van een effectieve personal branding kan moeilijk zijn, maar met de juiste aanpak is het zeker te doen. Risico’s nemen is een trefzekere manier om een succesvolle en boeiende personal branding te creëren. Het draait allemaal om jezelf uit je comfortzone duwen en creatief zijn om je te onderscheiden van de rest.
Risico’s nemen als het om je eigen merk gaat, houdt in dat je nieuwe dingen probeert, experimenteert met verschillende stijlen en technieken en alle veranderingen omarmt die op je pad komen. Het betekent ook dat je begrijpt dat je het niet altijd goed zult doen – maar dat is oké! Fouten maken hoort bij groeien en leren. Wees niet bang om risico’s te nemen – zelfs als ze niet perfect uitpakken – omdat dit je ervaringen zal opleveren die je zullen helpen bij het vormgeven van je toekomstige beslissingen als het gaat om het creëren van een succesvol merk.
10 Monitor je vooruitgang
Door je voortgang bij te houden, kun je realistische doelen stellen die je vooruit helpen en helpen bij het ontwikkelen van je unieke personal brand. Controleer hoe vaak mensen betrokken zijn bij je werk, welke inhoud hen het meest aanspreekt en welke platforms het meeste verkeer genereren. Deze gegevens kunnen helpen bij het nemen van toekomstige beslissingen bij het maken van inhoud of het uitbreiden naar verschillende kanalen. Let bovendien op eventuele uitdagingen of wegversperringen die zich voordoen; bedenk vervolgens manieren om ze te overwinnen.
Het creëren van een effectieve personal branding vergt tijd en moeite, maar betaalt zich uiteindelijk uit als het tijd is voor sollicitatiegesprekken of klantgesprekken – als het goed gedaan is, zullen werkgevers/opdrachtgevers zich herinneren wie JIJ was tussen andere kandidaten vanwege hoe sterk JOUW branding was in vergelijking met die van hen! Deze 10 stappen naar een krachtig merk zijn een goed begin om een succesvol carrièrepad op te bouwen – dus begin er vandaag mee en zie hoe die deuren morgen opengaan!
Fase 1: Opportunity
Bepaal doelgroep en hulpvraag.
Salesbinnendienst
Ontwikkel en lever een bijdrage aan succes.
Salesbuitendienst
Groei en realiseer sneller resultaten.
Salescaptain
Haal meer uit jezelf en jouw salesteam.
Fase 2: Challenge
Bepaal het echte probleem.
Prospects en klanten
Verbeteren van verkoopvaardigheden.
Mindset en gedrag
Ontwikkelen van eigenschappen en houding.
Leidinggeven
Professioneel leidinggeven aan jou salesteam.
Fase 3: Execute
Bepaal welke oplossing je inzet.
Salescoaching
Van praktijk naar theorie naar praktijk.
Salesconsultancy
(Her)inrichten salesproces en/of salesafdeling.
Salesmanagement
Begeleiden van salesmanagement in de praktijk.
Voor werkgevers
Weving & selectie
De juiste salesprofessionals vinden die aansluiten bij jouw klanten.
Executive search
De juiste salescaptains vinden die de opdracht kunnen uitvoeren
Sales Legends methode
Initiutief en authentieke recruitment voor alle salesvacatures.
Voor kandidaten
Werkwijze
Wij pushen niet en nemen de tijd. Zo ontstaat de gevoelsmatch.
Salestips
Sales is een vak. Blijf op de hoogte van de laatste salestips.
Vacatures
Luister en kijk naar onze salesvacatures die je verder brengen.