Home » Blog » Een accountplan maken voor succes

Een accountplan maken voor succes

okt 2, 2023 | Accountplan

Als accountmanager ben je verantwoordelijk voor het stimuleren van de sales van de producten en diensten van je bedrijf. Om dit te doen is het belangrijk om een plan te maken dat de aanpak schetst die je moet volgen om je doelen met succes te bereiken. Dit plan zal je helpen georganiseerd, efficiënt en gericht te blijven op het behalen van succes. Hier volgt een gids over hoe je een succesvol accountplan kunnen maken.

Stel je doelen en doelstellingen vast 

De eerste stap bij het maken van een effectief accountplan is het vaststellen van de doelen en doelstellingen van je bedrijf. Zorg ervoor dat deze gedetailleerd, meetbaar en haalbaar zijn. Als je bijvoorbeeld werkt als accountmanager voor een softwarebedrijf, zou je doel kunnen zijn om de klanttevredenheid met 10% te verhogen. Dit zal je helpen je te concentreren op de accounts die aandacht nodig hebben en prioriteit te geven aan de accounts die het belangrijkst zijn voor je bedrijf. Verkoopdoelstellingen kunnen van alles zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het verbeteren van de marktpositie in de branche of het verhogen van de sales of omzet.

Kansen identificeren voor je accountplan

Als je eenmaal je doelen en doelstellingen hebt vastgesteld, is het tijd om op zoek te gaan naar kansen en bedreigingen bij elke account. Dit betekent dat je elk individueel klantprofiel onderzoekt, hun behoeften en uitdagingen begrijpt, potentiële gebieden voor groei of verbetering identificeert en doelstellingen per klant opstelt. Dit kan je doen met een SWOT analyse, waarin je alle sterktes en zwaktes van je bedrijf in kaart brengt. Met deze kennis kun je beter op maat gesneden oplossingen ontwikkelen voor de specifieke behoeften van elke klant. Het zal je ook helpen om effectievere verkoopstrategieën te ontwikkelen die betere resultaten voor je bedrijf opleveren. 

Bewaak de vooruitgang 

Als je eenmaal een effectief accountplan hebt gemaakt en potentiële kansen in elke account hebt geïdentificeerd, is het belangrijk om de voortgang gedurende het proces te bewaken. Dit betekent dat je metriek zoals verkoopvolume of klanttevredenheidsniveaus in de loop van de tijd bijhoudt, zodat je het succes kunt afmeten aan je oorspronkelijke doelen en doelstellingen. Met duidelijke metingen van het succes kun je je strategie dienovereenkomstig aanpassen en ervoor zorgen dat de juiste beslissingen worden genomen als het gaat om het beheer van de voortgang van elke klant binnen het algemene plan.

Ken je klanten

Bij het maken van een accountplan is het essentieel om een grondig begrip te hebben van het klantenbestand waarop je je richt. Onderzoek naar de behoeften, wensen en voorkeuren van de klant geeft je inzicht in hun koopgedrag en helpt je strategieën te bepalen zodat je hierop kan inspelen. Als je weet wie je klanten zijn, kun je persoonlijke oplossingen ontwikkelen die voldoen aan hun individuele behoeften; iets wat de klanttevredenheid en -loyaliteit aanzienlijk kan verhogen.

Blijf verbonden

Een ander belangrijk onderdeel van elk succesvol accountplan is het in contact blijven met de contactpersonen gedurende het hele verkoopproces. Het onderhouden van open communicatielijnen helpt bij het opbouwen van relaties met klanten en zorgt ervoor dat ze zich gedurende het hele proces gehoord voelen. In contact blijven stelt klanten ook in staat om snel en gemakkelijk feedback te geven, wat kan helpen toekomstige strategieën te bepalen en mogelijke problemen op te sporen voordat het later grotere problemen worden.    

Het opstellen van effectieve accountplannen met duidelijke doelstellingen geeft verkopers de instrumenten die nodig zijn om succes te boeken in hun rol; het maken van zo’n plan is echter niet altijd gemakkelijk of eenvoudig. Het vereist onderzoek, organisatie, discipline en toewijding om het succes op lange termijn te waarborgen. Maar hoe moeilijk het soms ook is, het hebben van een effectief accountplan is essentieel voor elke verkoper die er zeker van wil zijn dat hij zijn doelgroep met succes bereikt en onderweg de klanttevredenheid optimaliseert!

Fase 1: Opportunity

Bepaal doelgroep en hulpvraag.

Salesbinnendienst

Ontwikkel en lever een bijdrage aan succes.

Salesbuitendienst

Groei en realiseer sneller resultaten.

Salescaptain

Haal meer uit jezelf en jouw salesteam.

Fase 2: Challenge

Bepaal het echte probleem.

Prospects en klanten

Verbeteren van verkoopvaardigheden.

Mindset en gedrag

Ontwikkelen van eigenschappen en houding.

Leidinggeven

Professioneel leidinggeven aan jou salesteam.

Fase 3: Execute

Bepaal welke oplossing je inzet.

Salescoaching

Van praktijk naar theorie naar praktijk.

Salesconsultancy

(Her)inrichten salesproces en/of salesafdeling.

Salesmanagement

Begeleiden van salesmanagement in de praktijk.

Voor werkgevers

Weving & selectie

De juiste salesprofessionals vinden die aansluiten bij jouw klanten.

Executive search

De juiste salescaptains vinden die de opdracht kunnen uitvoeren

Sales Legends methode

Initiutief en authentieke recruitment voor alle salesvacatures.

Voor kandidaten

Werkwijze

Wij pushen niet en nemen de tijd. Zo ontstaat de gevoelsmatch.

Salestips

Sales is een vak. Blijf op de hoogte van de laatste salestips.

Vacatures

Luister en kijk naar onze salesvacatures die je verder brengen.

Meer interessante artikelen