Cold calling is een krachtig middel dat je bedrijf kan helpen nieuwe klanten te bereiken en meer verkopen te sluiten. Het kan intimiderend zijn, maar met de juiste strategie kun je het voor je laten werken. Hier zijn zes tips en technieken om cold calling tot een succes voor jouw bedrijf te maken.
Stel je cold calling doelen vast
Wat is je doel van acquisitie? Voordat je begint met bellen, is het belangrijk om vast te stellen wat je uit de ervaring wilt halen. Wil je leads genereren? Probeer je meer sales te maken? Als je je doelen kent, kunnen jij en je verkopers concentreren tijdens het gesprek en ervoor zorgen dat elk gesprek, zowel B2C als B2B, productief is.
Onderzoek je prospect
Onderzoek doen naar de contactpersoon voordat je contact opneemt is essentieel. Neem de tijd om te leren over elke prospect en de geschiedenis, uitdagingen en behoeften van hun bedrijf. Dit kan je doen door ze bijvoorbeeld op LinkedIn op te zoeken. Deze informatie zal je een voorsprong geven wanneer het tijd is om hen te overtuigen van jouw product of dienst. Het geeft je ook de kans om te checken of je wel de juiste persoon aan de lijn zal hebben. Misschien is er wel iemand anders binnen het bedrijf die jou beter te woord kan staan. Dit zorgt ervoor dat de kans groter wordt dat je goede resultaten behaald.
Ken je cold calling script
Het voorbereiden van het gesprek houdt de gesprekken op koers en zorgt ervoor dat alle belangrijke punten in elk telefoongesprek aan bod komen. Maar vergeet niet dat het hier niet gaat om het voorlezen van een lijst met kenmerken; het gaat erom dat je je met de potentiële klant verbindt en zijn behoeften begrijpt, zodat je daarop kunt afstemmen tijdens de acquisitie. Vergeet niet dat je een pitch geeft, dus zorg dat je goed nadenkt over een goede openingszin en vertelt waarom je belt. Door op deze manier je diensten aan te bieden in combinatie met een mooie deal, is de kans groot dat je de persoon aan de andere kant van de lijn bereikt. Let ook op dat je bij het opschrijven van richtlijnen voor het gesprek ook ontwikkelingen in de markt meeneemt. De kennis van de markt en de producten en diensten zorgen ervoor dat je succesvol kunt zijn tijdens cold calling.
Richt je bij cold calling op kwaliteit
Zie koude gesprekken niet als een spel van nummers; kwaliteit moet altijd voorop staan bij het voeren van gesprekken. Vergeet niet dat elk gesprek kan leiden tot een verkoop, dus neem de tijd om echte relaties op te bouwen met prospects en zorg ervoor dat ze begrijpen hoe jouw product of dienst hen specifiek ten goede kan komen – niet alleen hoe het mensen in het algemeen ten goede kan komen! Dit kan dus betekenen dat je een aantal telefoontjes met dezelfde ontvanger moet plegen, maar goede verkooptechnieken maakt cold calling al een stuk gemakkelijker. Maak een goede sales strategie en onderzoek op welke dagen je het best kunt bellen. Zo levert bellen op maandag vaak niet te veel op, maar de dagen waarop iedereen het meest succes heeft zijn dinsdag en donderdag. Denk ook na over het tijdstip dat je belt. Is het slimmer om s morgens vroeg te bellen of is het het best om s avonds te bellen tussen vijf en zeven uur?
Wees volhardend (maar niet opdringerig)
Het maken van cold calls vereist doorzettingsvermogen – maar vermijd opdringerig of agressief gedrag! Als iemand nee zegt of niet geïnteresseerd lijkt, ga dan beleefd verder zonder verder aan te dringen. Niemand houd van opdringerige cold callers. Daarnaast gaat het erom dat je een band opbouwt met de prospects, zodat je tijdens een later gesprek misschien wel succesvol bent. Het is essentieel dat je onthoudt dat mensen het niet fijn vinden om iets aangeboden te krijgen – ze willen waarde en inzicht van je voordat ze bereid zijn een aankoopbeslissing te nemen. Neem de tijd om te luisteren en vragen te stellen voordat je een pitch of aanbieding doet. Laat ze zien hoe jouw bedrijf hun probleem kan oplossen en bied echte waarde voor hen als ze ervoor kiezen om zaken met je te doen. Als iemand niet meteen geïnteresseerd lijkt, geen zorgen. Er zullen later nog andere mogelijkheden zijn als ze zich later bedenken!
Follow-up na elk telefoongesprek
Opvolgen na alle telefoontjes is essentieel als je je kansen op succes met cold calling campagnes wilt maximaliseren. Of het nu gaat om het opvolgen van een e-mail of het plannen van nog een vervolggesprek op een later tijdstip, door de extra stap te zetten laat je je prospect zien dat je om hun bedrijf geeft en investeert in hun succes – wat later meer conversies kan betekenen! Maak na elk gesprek een paar aantekeningen in je CRM of houd voor jezelf een lijstje bij, wanneer je details over je contactpersoon onthoudt, laat dat zien dat je echt persoonlijk de tijd neemt om kennis te maken en elkaar te leren kennen.
Cold calling lijkt misschien een intimiderende taak, maar dat hoeft het niet te zijn! Met deze zes trefzekere strategieën voor succes in de hand zouden accountmanagers zich gesterkt moeten voelen in de wetenschap dat ze alle hulpmiddelen hebben die nodig zijn voor succesvolle cold calling-campagnes – en meer gesloten verkopen! Onthoud: onderzoek je prospect grondig voordat je gaat cold callen, richt je op kwaliteit boven kwantiteit, wees volhardend maar niet opdringerig als je met prospects praat, en zorg altijd voor een follow-up na elk gesprek – dat kan later meer conversies betekenen tijdens de koude acquisitie! Cold calling is en blijft een kansspel, natuurlijk. Veel succes!
Fase 1: Opportunity
Bepaal doelgroep en hulpvraag.
Salesbinnendienst
Ontwikkel en lever een bijdrage aan succes.
Salesbuitendienst
Groei en realiseer sneller resultaten.
Salescaptain
Haal meer uit jezelf en jouw salesteam.
Fase 2: Challenge
Bepaal het echte probleem.
Prospects en klanten
Verbeteren van verkoopvaardigheden.
Mindset en gedrag
Ontwikkelen van eigenschappen en houding.
Leidinggeven
Professioneel leidinggeven aan jou salesteam.
Fase 3: Execute
Bepaal welke oplossing je inzet.
Salescoaching
Van praktijk naar theorie naar praktijk.
Salesconsultancy
(Her)inrichten salesproces en/of salesafdeling.
Salesmanagement
Begeleiden van salesmanagement in de praktijk.
Voor werkgevers
Weving & selectie
De juiste salesprofessionals vinden die aansluiten bij jouw klanten.
Executive search
De juiste salescaptains vinden die de opdracht kunnen uitvoeren
Sales Legends methode
Initiutief en authentieke recruitment voor alle salesvacatures.
Voor kandidaten
Werkwijze
Wij pushen niet en nemen de tijd. Zo ontstaat de gevoelsmatch.
Salestips
Sales is een vak. Blijf op de hoogte van de laatste salestips.
Vacatures
Luister en kijk naar onze salesvacatures die je verder brengen.