Home » Blog » Wat maakt een accountmanager succesvol?

Wat maakt een accountmanager succesvol?

okt 2, 2023 | Verkoopvaardigheden

Een accountmanager is verantwoordelijk voor het beheer van de relaties van een bedrijf met klanten. Ze zijn een onmisbare aanwinst voor elk bedrijf en hun succes of mislukking kan een bedrijf maken of breken. Als zodanig is het essentieel voor accountmanagers om de vaardigheden en strategieën te begrijpen die nodig zijn om hun effectiviteit te maximaliseren. In deze blog onderzoeken we de best practices van goede accountmanagers en hoe je deze tactieken kan gebruiken om succesvol te worden in deze veeleisende rol. We bespreken het belang van communicatie, het stellen van duidelijke verwachtingen en het identificeren van de behoeften van de klant. We behandelen ook het belang van het opbouwen van zinvolle relaties, het creëren en behouden van een positieve klantervaring en het georganiseerd blijven. Met deze strategieën in gedachten ben je goed toegerust om een succesvolle sales manager te worden voor jouw accountteam. Laten we erin duiken!

Bouw relaties op met klanten door te luisteren en analyseren

Het opbouwen van relaties met nieuwe en bestaande klanten is een essentieel onderdeel van het succes van een accountmanager. Bij het werven van klanten is het belangrijk dat ze het gevoel hebben dat ze je kunnen vertrouwen, is de kans groter dat ze zaken met je blijven doen. Dit vertrouwen kan worden opgebouwd door de tijd te nemen om de behoeften en doelen van de klant te begrijpen, hun zorgen en vragen snel en effectief aan te pakken en oplossingen voor hun problemen te bieden. Het is ook belangrijk om de tijd te nemen om jouw potentiële klanten op een persoonlijk niveau te leren kennen – een handgeschreven bedankbriefje sturen of belangrijke datums of prestaties onthouden, kan een lange weg helpen. Door de tijd te nemen om relaties met nieuwe klanten op te bouwen, kan je in jouw functie als accountmanager loyale klanten creëren die je bedrijf blijven laten groeien.

Ontwikkel en onderhoud een mentaliteit van klantenservice

Accountmanagers moeten een klantenservice-mentaliteit hebben als ze succesvol willen zijn. Ten eerste moeten ze een dienstbare houding hebben en begrijpen dat de klant altijd gelijk heeft. Dit zal hen helpen geduldiger en begripvoller te zijn in de omgang met klanten. Ten tweede moeten ze altijd bereid zijn een stap verder te gaan. Dit kan betekenen inchecken bij klanten of het aanbieden van extra services als onderdeel van hun pakket. Ten slotte moeten ze een gevoel van empathie en aandacht tonen bij het omgaan met zorgen van klanten, zodat klanten het gevoel hebben dat hun wensen en behoeften serieus worden genomen en tijdig worden aangepakt.

Door deze tactieken toe te passen, kan de contactpersoon van de klantenservice binnen de organisatie een positieve ervaring creëren voor klanten en ervoor zorgen dat hun loyaliteit en tevredenheid hoog blijven.

Blijf op de hoogte van trends in de branche als accountmanager

Als accountmanager is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends in de branche. Dit kan worden gedaan door branchespecifieke tijdschriften of websites te lezen, conferenties en seminars bij te wonen of gewoon in contact te blijven met collega’s in dezelfde branche om te zien wat er nieuw is. Dit zal je helpen de behoeften van jouw klanten beter te begrijpen, te anticiperen op hun toekomstige behoeften en strategieën te ontwikkelen om de beste service te bieden. Je kan de inzichten die je opdoet gebruiken om de concurrentie voor te blijven en de kansen die je worden geboden optimaal te benutten.

Georganiseerd en efficiënt accountmanagement

Een georganiseerde en efficiënte accountmanager is de sleutel tot succes in deze rol. Door georganiseerd, resultaatgericht en efficiënt te blijven en te werken aan de hand van een accountplan, kunnen accountmanagers stress verminderen, betere klantenservice bieden en uiteindelijk hun productiviteit verhogen. Hier zijn tien voordelen van georganiseerd en efficiënt blijven als accountmanager:

  1. Verhoogde productiviteit – Met een goed georganiseerde werkruimte kan je snel de informatie vinden die je nodig hebt en taken snel voltooien.
  2. Verbeterde klantenservice – Als je georganiseerd blijft, kan je snel reageren op vragen van klanten en de best mogelijke service bieden.
  3. Minder stress – Als alles georganiseerd is, hoef je je geen zorgen te maken over tijd besteden aan het zoeken naar zoekgeraakte documenten of stress over onafgemaakte taken.
  4. Verhoogde efficiëntie – Als je georganiseerd blijft, hoef je geen tijd te verspillen aan taken die gemakkelijk vermeden hadden kunnen worden.
  5. Verbeterde nauwkeurigheid – Door georganiseerd te blijven, voorkom je dat je fouten maakt, omdat je alle informatie die je nodig hebt op één plek hebt.
  6. Meer tijd voor andere taken – Wanneer je taken prioriteert en alles georganiseerd houdt, heb je meer tijd om je te concentreren op de belangrijke aspecten van jouw werk.
  7. Betere communicatie – Als je georganiseerd blijft en op de hoogte bent van alle zaken, kan dit ervoor zorgen dat de communicatie met collega’s en klanten een stuk soepeler verloopt. 
  8. Bewaak de feedback en tevredenheidsscores van klanten – Door dit georganiseerd te houden, zorg je ervoor dat je precies weet wat er speelt bij de klanten en kan je hieraan werken. Zo worden jij en jouw bedrijf steeds succesvoller.

Werk aan je (sales) competenties en communicatieve vaardigheden

Klanttevredenheid en feedback zijn belangrijke maatstaven om het succes van een account manager te meten. Een effectieve accountmanager moet de feedback van klanten regelmatig monitoren, zowel via enquêtes als via real-time gesprekken. Dit stelt hen in staat om snel verbeterpunten te identificeren en waar nodig corrigerende maatregelen te nemen. Bovendien kan het bijhouden van klanttevredenheidsscores zoals Net Promoter Score (NPS) en Customer Satisfaction Score (CSAT) helpen om eventuele zwakke punten in de klantervaring te identificeren en verbeterpunten aan te dragen. Door de feedback en tevredenheidsscores van klanten nauwlettend in de gaten te houden, kan een accountmanager ervoor zorgen dat hun accounts altijd een goede reputatie hebben.

Kijk ook naar de eigenschappen van een accountmanager die hem succesvol maken. Bezit jij deze eigenschappen ook, of kan je hieraan werken? Doe hetzelfde met de vaardigheden van een accountmanager. Bekijk hoe een andere accountmanager werkt en welke eigenschappen een accountmanager nodig heeft. Door aan deze eigenschappen en vaardigheden te werken, en jezelf constant uit te dagen, zal je steeds een betere accountmanager worden en meer klanten binnenhalen en een goede relatie met de klant op kunnen bouwen.

Kortom, een succesvolle accountmanager worden vereist hard werken en toewijding. Het is belangrijk om sterke relaties met jouw klanten op te bouwen, georganiseerd te blijven en deadlines te halen, en proactief te zoeken naar verbeterpunten. Door prioriteit te geven aan communicatie en het opbouwen van vertrouwen, kunnen accountmanagers succesvolle, langdurige relaties creëren die zowel de klant als het bedrijf ten goede komen.

Fase 1: Opportunity

Bepaal doelgroep en hulpvraag.

Salesbinnendienst

Ontwikkel en lever een bijdrage aan succes.

Salesbuitendienst

Groei en realiseer sneller resultaten.

Salescaptain

Haal meer uit jezelf en jouw salesteam.

Fase 2: Challenge

Bepaal het echte probleem.

Prospects en klanten

Verbeteren van verkoopvaardigheden.

Mindset en gedrag

Ontwikkelen van eigenschappen en houding.

Leidinggeven

Professioneel leidinggeven aan jou salesteam.

Fase 3: Execute

Bepaal welke oplossing je inzet.

Salescoaching

Van praktijk naar theorie naar praktijk.

Salesconsultancy

(Her)inrichten salesproces en/of salesafdeling.

Salesmanagement

Begeleiden van salesmanagement in de praktijk.

Voor werkgevers

Weving & selectie

De juiste salesprofessionals vinden die aansluiten bij jouw klanten.

Executive search

De juiste salescaptains vinden die de opdracht kunnen uitvoeren

Sales Legends methode

Initiutief en authentieke recruitment voor alle salesvacatures.

Voor kandidaten

Werkwijze

Wij pushen niet en nemen de tijd. Zo ontstaat de gevoelsmatch.

Salestips

Sales is een vak. Blijf op de hoogte van de laatste salestips.

Vacatures

Luister en kijk naar onze salesvacatures die je verder brengen.

Meer interessante artikelen