Als salesmanager wordt er vaak van uitgegaan dat je primaire focus ligt op het aansturen van het verkoopteam, en niet noodzakelijkerwijs op verkopen. Er zijn echter verschillende dwingende redenen waarom een salesmanager ook actief moet deelnemen aan salesactiviteiten. Het helpt niet alleen om een productiever en efficiënter verkoopteam te creëren, het zorgt er ook voor dat een verkoopmanager op de hoogte is van de veranderende behoeften en eisen van klanten en een beter begrip heeft van hoe hij zijn verkoopteam kan motiveren en ondersteunen. Bovendien kan een actieve rol in verkoopactiviteiten de zichtbaarheid van jouw verkoopteam op de markt vergroten en hun prestaties helpen verbeteren. In deze blogpost kijken we naar deze voordelen, evenals naar de best practices voor verkoopmanagers die ervoor kiezen een actieve rol te spelen bij de verkoop.
1. Blijf op de hoogte van de behoeften van de klant
Als verkoopmanager is het jouw taak om op de hoogte te blijven van de behoeften van klanten om ervoor te zorgen dat je hen de best mogelijke service biedt. Door de tijd te nemen om te begrijpen wat jouw klanten nodig hebben en waarnaar ze op zoek zijn, kunt je hen een oplossing op maat bieden die aan hun behoeften voldoet. Dit zal je helpen meer deals te sluiten en klantloyaliteit op te bouwen. Door afgestemd te blijven op de behoeften van de klant, ben je beter in staat om de juiste oplossingen te bieden en mogelijkheden voor upselling te creëren. Als je de behoeften van klanten kunt identificeren en oplossingen kunt bieden, wordt je ook een vertrouwde adviseur, die je zal helpen sterke relaties en langdurige klanten op te bouwen.
2. Beleef en begrijp de klantreis als sales manager
Het begrijpen van het klanttraject is essentieel voor elke verkoopmanager, omdat het hen in staat stelt de behoeften en motivaties van hun klanten volledig te begrijpen. Het is niet genoeg om simpelweg te weten wie hun klanten zijn en wat ze willen. Verkoopmanagers moeten begrijpen hoe ze tot hun beslissing zijn gekomen, wat ze denken en voelen en hoe ze hun toekomst voor ogen hebben. Dit helpt bij het creëren van een op maat gemaakte en gepersonaliseerde verkoopervaring waardoor de kans groter is dat klanten converteren. Door het klanttraject te kennen, kan een verkoopmanager ook anticiperen op de behoeften van de klant, anticiperen op productkenmerken die aantrekkelijk zullen zijn en klanttrends volgen om toekomstige strategieën te onderbouwen.
3. Verhoog het moreel en de motivatie van de andere vekopers
Als goede salesmanager is het niet genoeg om alleen andere verkopers aan te sturen – je moet ook het goede voorbeeld geven. Het is niet alleen belangrijk om jouw verkooppersoneel gemotiveerd en op schema te houden om hun targets te bereiken, maar het is ook belangrijk om te laten zien dat je zelf in het proces bent geïnvesteerd. Een manier om dit te doen is om het moreel en de motivatie van het verkoopteam te vergroten door actief deel te nemen aan het sales proces. Dit zal niet alleen jouw verkooppersoneel helpen betrokken te blijven, maar het zal ook laten zien dat je, naast ze te coachen, ook toegewijd bent om hen te helpen slagen.
4. Geef het goede voorbeeld voor het team
Een salesmanager die ook verkoopt, is een groot voorbeeld voor zijn team. Verkoopteams zijn vaak gemotiveerd om hun doelen te halen door concurrentie en door zichzelf ambitieuze doelen te stellen. Het hebben van een manager die het goede voorbeeld geeft en actief verkoopt en zijn eigen doelen haalt, kan een geweldige motivator voor het team zijn. Het laat zien dat de manager hard werkt en dezelfde risico’s neemt als zijn salesteam, wat zal helpen om een inclusieve en collaboratieve werkomgeving te creëren. Het leert het team ook belangrijke vaardigheden, zoals het opbouwen van klantrelaties en onderhandelen, wat nuttig kan zijn in hun eigen verkoopcarrière. Wanneer je als manager laat zien dat je hard werkt en resultaatgericht bent, zal dit ook verspreiden naar je team. Het kan verkopers ook motiveren om door te willen groeien en te reageren op vacatures voor account manager, zodat ze van verkoper naar salesmanager kunnen groeien.
5. Verbeter verkooptechnieken en -processen en de belangrijke competenties in het team
Verkoopmanagers moeten ook verkooptechnieken en -processen begrijpen. Ze moeten de effectiviteit van de strategieën van hun verkoopteam kunnen evalueren en verbeteren, en de meest effectieve methoden voor het sluiten van deals kunnen bepalen. Ze moeten ook op de hoogte zijn van de nieuwste strategieën en tools die hun team kunnen helpen de verkoop te maximaliseren. Een verkoopmanager moet bekend zijn met de trends in zijn branche en de aanpak van zijn team dienovereenkomstig kunnen aanpassen. Dit zal hen helpen om hun concurrenten voor te blijven en de meest winstgevende oplossingen aan hun klanten te kunnen bieden. Ten slotte moeten verkoopmanagers snel en effectief kunnen reageren op vragen en klachten van klanten. Ze moeten duidelijke antwoorden kunnen geven en oplossingen kunnen bedenken die voor beide partijen werken.
Kortom, in sales management is het belangrijk dat je als manager niet alleen je team aanstuurt, maar ook actief deelneemt aan de verkoop. Hierdoor krijg je een beter begrip van de uitdagingen van je team, geef je een voorbeeld aan werknemers en helpt je om op de hoogte te blijven van de behoeften van jouw klanten. Bovendien kunnen salesmanagers hun eigen verkoopomzet vergroten, terwijl ze hun team helpen motiveren en het succes van hun organisatie verzekeren.
Fase 1: Opportunity
Bepaal doelgroep en hulpvraag.
Salesbinnendienst
Ontwikkel en lever een bijdrage aan succes.
Salesbuitendienst
Groei en realiseer sneller resultaten.
Salescaptain
Haal meer uit jezelf en jouw salesteam.
Fase 2: Challenge
Bepaal het echte probleem.
Prospects en klanten
Verbeteren van verkoopvaardigheden.
Mindset en gedrag
Ontwikkelen van eigenschappen en houding.
Leidinggeven
Professioneel leidinggeven aan jou salesteam.
Fase 3: Execute
Bepaal welke oplossing je inzet.
Salescoaching
Van praktijk naar theorie naar praktijk.
Salesconsultancy
(Her)inrichten salesproces en/of salesafdeling.
Salesmanagement
Begeleiden van salesmanagement in de praktijk.
Voor werkgevers
Weving & selectie
De juiste salesprofessionals vinden die aansluiten bij jouw klanten.
Executive search
De juiste salescaptains vinden die de opdracht kunnen uitvoeren
Sales Legends methode
Initiutief en authentieke recruitment voor alle salesvacatures.
Voor kandidaten
Werkwijze
Wij pushen niet en nemen de tijd. Zo ontstaat de gevoelsmatch.
Salestips
Sales is een vak. Blijf op de hoogte van de laatste salestips.
Vacatures
Luister en kijk naar onze salesvacatures die je verder brengen.