Home » Blog » Verbinden zonder direct klantcontact tijdens de acquisitie

Verbinden zonder direct klantcontact tijdens de acquisitie

okt 2, 2023 | Overig, Verbinding maken

Als verkoper is een van de belangrijkste vaardigheden om aan te scherpen het vermogen om snel contact te maken met een nieuwe klant voor een verkooppraatje. Het tot stand brengen van een band met een klant kan het verschil zijn tussen hem succesvol kunnen overtuigen om koper te worden en helemaal geen relatie met hem kunnen opbouwen. In deze blogpost bespreken we de meest effectieve technieken en strategieën om verkopers te helpen beter in contact te komen met potentiële klanten voordat ze een product of dienst pitchen. We zullen kijken naar het belang van een grondig begrip van de behoeften, interesses en doelstellingen van een klant, en hoe we vertrouwen en een goede verstandhouding kunnen opbouwen. We onderzoeken ook hoe waardevol het is om de tijd te nemen om de klant op persoonlijk niveau te leren kennen, en om de belangrijkste besluitvormers en beïnvloeders te identificeren. Aan het einde van deze blogpost zou je een beter begrip moeten hebben van hoe je effectief contact kunt maken met een klant om een succesvol verkooppraatje te maken.

1. Leer meer over de achtergrond en interesses van de nieuwe klant

De eerste stap die een verkoper moet nemen wanneer hij in contact komt met een nieuwe klant, is om meer te weten te komen over hun achtergrond en interesses. Vooraf onderzoek doen helpt de verkoper niet alleen vertrouwd te raken met de behoeften en verwachtingen van de klant, maar helpt ook bij het opbouwen van vertrouwen en een goede verstandhouding. Door hun achtergrond en interesses te kennen, kan de verkoper het verkooppraatje afstemmen op zijn unieke behoeften. Bovendien helpt het de verkoper om gemeenschappelijke interesses te identificeren en een band met de klant tot stand te brengen. Door de achtergrond en interesses van de klant te begrijpen, kan een verkoper een effectiever en persoonlijker verkooppraatje creëren.

2. Bouw een band op met de klant tijdens acquisitie

Het opbouwen van een relatie met de klant is cruciaal voor het maken van een succesvol verkooppraatje. Het helpt de klant om zich meer op zijn gemak te voelen en open te staan voor het horen van jouw pitch. Dit kan worden gedaan door middel van directe interactie zoals e-mail, oproepen en zelfs sociale media. Je kunt ook relaties onderhouden via de inhoud die je maakt, zoals blogposts en video’s. Zorg ervoor dat je jouw inhoud personaliseert en aansluit bij de behoeften en interesses van jouw klant. Neem daarnaast de tijd om je klant persoonlijk te leren kennen, door vragen te stellen en goed naar hun antwoorden te luisteren. Oprechte interesse tonen in het leven en bedrijf van de customer is van onschatbare waarde bij het creëren van een vertrouwensvolle en productieve verkooprelatie. Dit zal bijdragen aan de customer experience.

3. Luister actief en stel vragen tijdens klantcontact

Een van de belangrijkste dingen die een verkoper moet doen wanneer hij in contact komt met een nieuwe klant, is actief luisteren en vragen stellen. Dit bouwt een niveau van vertrouwen op tussen je en de klant, omdat het hen laat zien dat je geïnvesteerd bent in het begrijpen van hun behoeften en doelen. Door indringende vragen te stellen, kunt je ook meer informatie over hun situatie te weten komen en een verkooppraatje op maat voor hen ontwikkelen. Bovendien geeft actief luisteren naar de zorgen van een klant je de kans om eventuele bezwaren die zij hebben aan te pakken voordat ze tijdens het sales praatje naar voren komen.

4. Gebruik klantgegevens om gepersonaliseerde oplossingen te bieden

Het is belangrijk dat een verkoper een band met zijn klanten kan opbouwen om een succesvol verkooppraatje te houden. Een manier om dit te doen is door klantgegevens te gebruiken om gepersonaliseerde oplossingen te bieden. Door de behoeften van de klant te begrijpen en hen een oplossing te bieden die is afgestemd op hun individuele behoeften, laat je zien dat je hun situatie en hun behoefte aan een product of dienst begrijpt. Door de tijd te nemen om hun behoeften te begrijpen, kunt je hen een op maat gemaakte oplossing bieden die waarschijnlijker aan hun behoeften zal voldoen, en dit kan de basis vormen voor een succesvol verkooppraatje.

5. Bied een gratis proefversie of demo van het product of de dienst aan

Het aanbieden van een gratis proefversie of demo van het product of de service kan een geweldige manier zijn voor een verkoper om in contact te komen met een nieuwe klant. Het stelt hen in staat om de waarde van het product of de dienst aan te tonen en vertrouwen tussen de twee partijen op te bouwen. Het geeft de klant de kans om zelf te zien hoe het product of de dienst hen kan helpen met welke behoefte of doel dan ook. Dit geeft de verkoper ook de gelegenheid om eventuele vragen van de klant te beantwoorden en de voordelen van een aankoop uit te leggen, wat de klantervaring zal verbeteren.

Concluderend, het verbinden met een nieuwe klant voor een verkooppraatje vereist dat verkopers deskundig en betrokken zijn. Verkopers moeten op de hoogte zijn van de behoeften van de klant en bereid zijn om eventuele vragen te beantwoorden. Verkopers moeten ook bereid zijn om contact op te nemen met de klant en een relatie op te bouwen die kan leiden tot een succesvolle verkoop. Met de juiste aanpak kan elke verkoper leren hoe hij in contact kan komen met een nieuwe klant en een succesvol verkooppraatje kan maken.

Fase 1: Opportunity

Bepaal doelgroep en hulpvraag.

Salesbinnendienst

Ontwikkel en lever een bijdrage aan succes.

Salesbuitendienst

Groei en realiseer sneller resultaten.

Salescaptain

Haal meer uit jezelf en jouw salesteam.

Fase 2: Challenge

Bepaal het echte probleem.

Prospects en klanten

Verbeteren van verkoopvaardigheden.

Mindset en gedrag

Ontwikkelen van eigenschappen en houding.

Leidinggeven

Professioneel leidinggeven aan jou salesteam.

Fase 3: Execute

Bepaal welke oplossing je inzet.

Salescoaching

Van praktijk naar theorie naar praktijk.

Salesconsultancy

(Her)inrichten salesproces en/of salesafdeling.

Salesmanagement

Begeleiden van salesmanagement in de praktijk.

Voor werkgevers

Weving & selectie

De juiste salesprofessionals vinden die aansluiten bij jouw klanten.

Executive search

De juiste salescaptains vinden die de opdracht kunnen uitvoeren

Sales Legends methode

Initiutief en authentieke recruitment voor alle salesvacatures.

Voor kandidaten

Werkwijze

Wij pushen niet en nemen de tijd. Zo ontstaat de gevoelsmatch.

Salestips

Sales is een vak. Blijf op de hoogte van de laatste salestips.

Vacatures

Luister en kijk naar onze salesvacatures die je verder brengen.

Meer interessante artikelen