Wil je meer verkopen sluiten? Dan is het begrijpen van de behoeften van je klant de sleutel. Als je het goed doet, kan het je helpen vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten en langdurige relaties te creëren. Door tijdens een verkoopgesprek de tijd te nemen om de klantbehoeften in kaart te brengen, kun je oplossingen bieden die voldoen aan hun eisen en doelen – iets wat uiteindelijk zal resulteren in meer omzet voor je bedrijf.
Luister zorgvuldig
Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen bij het vaststellen van de klantbehoeften is goed luisteren. Dit betekent aandacht besteden aan wat ze zeggen en hoe ze het zeggen. Stellen ze vragen of doen ze uitspraken? Spreken ze twijfel of bezorgdheid uit? Dit zijn allemaal aanwijzingen voor wat hun behoeften werkelijk zijn, dus neem er nota van. Zelfs als de klant zijn behoeften niet expliciet zegt, kun je door goed te luisteren subtiele hints oppikken over zijn wensen en verlangens en hier verder op inspelen.
Vragen stellen is een andere goede manier om de klantbehoeften beter te begrijpen. Niet alleen helpt dit om eventuele twijfels of onzekerheden van de klant op te helderen, maar het laat hem ook zien dat je geeft om zijn individuele situatie en dat je bereid bent om meer te doen dan wat hij zoekt. Bovendien kun je door vragen te stellen aanvullende informatie ontdekken die nuttig kan zijn om hen te helpen het juiste product of de juiste dienst voor hen te kiezen.
Probeer je ook in te leven in de klant door je in zijn schoenen te verplaatsen en te begrijpen waarom hij zich op een bepaalde manier voelt. Dit kan je helpen hun behoeften beter te begrijpen en betere oplossingen voor hen te creëren.
Begrijp hun pijnpunten
Klanten kopen zelden producten zonder reden; er is meestal iets dat hen ertoe aanzette om contact op te nemen. Vragen stellen over hun pijnpunten helpt je te begrijpen waarom ze geïnteresseerd zijn in je product of dienst, en ook welke mogelijke obstakels in de weg staan van hun aankoop. Dit inzicht kan van onschatbare waarde zijn bij het opstellen van een aangepaste pitch die speciaal op hun behoeften is afgestemd.
Het kan je ook helpen bepalen of het waarschijnlijk is dat de klant tot aankoop zal overgaan. Als ze bijvoorbeeld aangeven moeite te hebben om het product of de dienst te betalen, kan je extra betalingsmogelijkheden of een gereduceerde prijs aanbieden om hen te helpen de transactie te voltooien. Als je de motivaties van jouw klanten begrijpt, kan je in de toekomst betere marketingboodschappen opstellen en gerichtere campagnes opzetten die beter op hun behoeften zijn afgestemd. Zo snap je niet alleen waar ze tegenaan lopen, maar kan je ze ook beter bereiken, bijvoorbeeld via social media zoals Instagram of LinkedIn.
Stem je pitch daarop af
Als je eenmaal de klantbehoefte hebt vastgesteld, kun je een effectief verkooppraatje maken dat recht doet aan die behoeften. Wees bereid gedetailleerde informatie te geven over hoe jouw product hun specifieke probleem oplost en waarom het werd gekozen boven andere opties die momenteel op de markt zijn.
Voor een effectief verkooppraatje is het belangrijk de behoeften en de huidige situatie van de klant te begrijpen. Begin met het stellen van vragen over hun doelen en uitdagingen, en over hun budget voor het product of de dienst die je aanbiedt. Zo krijg je een beter inzicht in hun behoeften en kan je jouw verkooppraatje daarop afstemmen.
De volgende stap is het maken van een boeiende presentatie die benadrukt hoe jouw product of dienst aan die behoeften kan voldoen. Focus op de positieve resultaten die klanten kunnen verwachten van een samenwerking met jouw bedrijf, zoals verhoogde efficiëntie, verbeterde prestaties, kostenbesparingen, enz. Zorg ervoor dat je eventuele unieke kenmerken benadrukt die jouw product onderscheiden van de concurrentie.
Geef klanten tenslotte opties om met jouw bedrijf samen te werken, zodat ze kunnen zien hoe eenvoudig het is om aan de slag te gaan. Bied prikkels zoals kortingen of gratis tests om klanten ervan te overtuigen dat het in hun belang is om bij jou te kopen. Het belangrijkste is dat je consequent bent in jouw boodschap en nooit te veel belooft – dit zal vertrouwen opbouwen en ervoor zorgen dat klanten tevreden blijven met hun aankoopbeslissing.
Graaf dieper
Als je eenmaal een aantal basisbehoeften van je customer hebt vastgesteld, laat het daar dan niet bij! Ga een stap verder door dieper in te gaan op hun specifieke situatie. Als ze bijvoorbeeld een softwareoplossing voor hun bedrijf nodig hebben, vraag dan waarom ze die nodig hebben – welk probleem lost het op? Wat voor functies hebben ze nodig? Hoeveel zijn ze bereid uit te geven? Dit soort vragen geeft je inzicht in wat het precies is dat je klant van je product verlangt en hoe je het beste aan die behoeften kunt voldoen.
Ga bijvoorbeeld in gesprek met focusgroepen. In kleine groepen van meerdere personen kan je ingaan op hun specifieke situaties. Hier zal je nieuwe klantinzichten uithalen. Dit onderzoek kan eventuele denkfouten uit je strategie halen en de huidige klantbeleving optimaliseren.
Het vaststellen van de klantbehoeften in een verkoopgesprek is een essentieel onderdeel van het sluiten van meer verkopen voor je bedrijf. Door de tijd te nemen om echt te begrijpen wat je klanten van je product of dienst nodig hebben, vergroot je niet alleen het vertrouwen tussen jou en hen, maar zorg je er ook voor dat je de best mogelijke oplossing biedt – een oplossing die aan al hun eisen en doelen voldoet! Met deze tips over hoe je tijdens een verkoopgesprek de klantbehoeften vaststelt, ben je goed op weg om meer verkopen dan ooit te sluiten!
Fase 1: Opportunity
Bepaal doelgroep en hulpvraag.
Salesbinnendienst
Ontwikkel en lever een bijdrage aan succes.
Salesbuitendienst
Groei en realiseer sneller resultaten.
Salescaptain
Haal meer uit jezelf en jouw salesteam.
Fase 2: Challenge
Bepaal het echte probleem.
Prospects en klanten
Verbeteren van verkoopvaardigheden.
Mindset en gedrag
Ontwikkelen van eigenschappen en houding.
Leidinggeven
Professioneel leidinggeven aan jou salesteam.
Fase 3: Execute
Bepaal welke oplossing je inzet.
Salescoaching
Van praktijk naar theorie naar praktijk.
Salesconsultancy
(Her)inrichten salesproces en/of salesafdeling.
Salesmanagement
Begeleiden van salesmanagement in de praktijk.
Voor werkgevers
Weving & selectie
De juiste salesprofessionals vinden die aansluiten bij jouw klanten.
Executive search
De juiste salescaptains vinden die de opdracht kunnen uitvoeren
Sales Legends methode
Initiutief en authentieke recruitment voor alle salesvacatures.
Voor kandidaten
Werkwijze
Wij pushen niet en nemen de tijd. Zo ontstaat de gevoelsmatch.
Salestips
Sales is een vak. Blijf op de hoogte van de laatste salestips.
Vacatures
Luister en kijk naar onze salesvacatures die je verder brengen.