Onderhandelingen lijken altijd ontmoedigende taken, en als het gaat om het sluiten van een deal, kan de extra druk overweldigend zijn. Met de juiste aanpak kan men echter de bezwaren weerleggen en de verkoop succesvol afronden. Tijdens onderhandelingen is het belangrijk om je te concentreren op de klant en zijn behoeften, en om bereid te zijn om zijn vragen te beantwoorden en alle bezwaren te overwinnen. Door hun behoeften te begrijpen en kennis van het product of de dienst aan te tonen, kan men anticiperen op hun bezwaren en een effectieve strategie bedenken om ze te weerleggen. In deze blogpost bespreken we hoe je bezwaren tijdens onderhandelingen in een verkooppraatje kan wegnemen en geven we tips en technieken voor het ontwikkelen van een effectieve onderhandelingsstrategie.
1. Luister naar de bezwaren van klanten tijdens verkoopgesprekken
Een van de belangrijkste dingen die je als verkoper kan doen om bezwaren tijdens een onderhandeling weg te nemen, is echt luisteren naar de bezwaren van jouw klant. Als je begrijpt waarom een klant aarzelt om een aankoop te doen, kan je bepalen welk type oplossing je kunt bieden. Als jouw klant bezwaar maakt, probeer hem dan vragen te stellen om beter te begrijpen waarom hij zich zo voelt. Door actief naar jouw klant te luisteren, krijg je ook een beter idee van hoe je verder kan gaan in de onderhandeling. Het is belangrijk om empathie en begrip te tonen bij het bespreken van de bezwaren van de klant, en om aan te tonen dat je rekening houdt met hun opmerkingen. Als je dit doet, bouw je een verstandhouding en vertrouwen op tussen jou en jouw klant, waardoor de kans groter wordt dat ze bereid zijn een aankoop te doen.
2. Stel verhelderende open vragen tijdens het sales gesprek
De tweede tip voor het weerleggen van bezwaren in een verkooppraatje is het stellen van verhelderende vragen. Wanneer je een bezwaar van een klant tegenkomt, stel dan vragen die je helpen de zorgen van de klant beter te begrijpen. Bijvoorbeeld vragen “Waardoor dacht u dat?” of “Wat bedoelt u daarmee?” kan je helpen de positie van de klant beter te begrijpen en waarom ze misschien aarzelen om jouw product of dienst te kopen. Door verhelderende vragen te stellen, laat je zien dat je naar de klant luistert en zoekt naar een manier om hem te helpen de juiste beslissing te nemen.
3. Formuleer het bezwaar opnieuw voor de prospect of lead
De derde stap bij het weerleggen van bezwaren tijdens onderhandelingen in een verkooppraatje is het herformuleren van het bezwaar. Dit betekent dat je als verkoper moet proberen de onderliggende problemen achter het bezwaar te begrijpen en het vervolgens opnieuw te formuleren en om te vormen tot een positieve verklaring. Als je dit doet, kan je de behoeften van de klant beter begrijpen en kan je gemakkelijker een oplossing presenteren. Als een klant bijvoorbeeld aangeeft dat hij denkt dat jouw product de prijs niet waard is, kan je dit herformuleren als “Welke budgettaire beperkingen heeft u waardoor u de aankoop niet kunt doen?” Dit is een meer open vraag die de klant aanmoedigt om zijn standpunt uit te leggen en mogelijk tot een wederzijds voordelige overeenkomst te komen.
4. Bezwaren weerleggen en overwinnen
Het aanbieden van een alternatieve oplossing is een geweldige manier om bezwaren tijdens een verkooppraatje weg te nemen. Als een klant zich bijvoorbeeld zorgen maakt over de prijs van jouw product, bied dan een betalingsplan aan dat binnen zijn budget past. Als ze zich zorgen maken over de kwaliteit van jouw product, leg dan de garanties en garanties uit die je biedt. Als ze denken dat ze jouw product niet nodig hebben, zoek dan uit wat hun werkelijke behoeften zijn en bied dan een oplossing op maat aan. Door een alternatieve oplossing aan te bieden, kan je tegemoet komen aan de bezwaren van de klant en aantonen dat je hun behoeften begrijpt.
5. Gebruik strategische pauzes om reflectie mogelijk te maken
De vijfde manier om jouw bezwaren tijdens een verkooppraatje te ondervangen, is door strategische pauzes te gebruiken om na te denken. Tijdens de onderhandeling is het belangrijk om jouw prospects de gelegenheid te geven even stil te staan en te reflecteren op wat er is besproken. Dit stelt hen in staat om na te denken over de punten die je naar voren hebt gebracht en kan ertoe leiden dat zij beseffen dat jouw oplossing de beste voor hen is. Strategische pauzes bieden ook de kans om jouw verstandhouding te versterken door hen in een ontspannen sfeer vragen te stellen en hun gedachten te bespreken. Door strategische pauzes te voorzien, kan je het gesprek openen en een zinvollere dialoog met jouw klanten tot stand brengen.
Concluderend, het anticiperen op en het weerleggen van de meest voorkomende bezwaren is een belangrijk onderdeel van het verkoopproces. Door vragen te stellen, ondersteunend bewijs te leveren, naar de klant te luisteren en hun bezwaren op persoonlijk niveau aan te pakken, kan je een succesvol verkooppraatje opbouwen. Onderhandelen kan een stressvol proces zijn, maar het kan gemakkelijker worden gemaakt met de juiste houding en vaardigheden. Met de juiste voorbereiding en begrip van de behoeften van de klant, kan je vol vertrouwen alle obstakels weerleggen en sales tot stand brengen.
Fase 1: Opportunity
Bepaal doelgroep en hulpvraag.
Salesbinnendienst
Ontwikkel en lever een bijdrage aan succes.
Salesbuitendienst
Groei en realiseer sneller resultaten.
Salescaptain
Haal meer uit jezelf en jouw salesteam.
Fase 2: Challenge
Bepaal het echte probleem.
Prospects en klanten
Verbeteren van verkoopvaardigheden.
Mindset en gedrag
Ontwikkelen van eigenschappen en houding.
Leidinggeven
Professioneel leidinggeven aan jou salesteam.
Fase 3: Execute
Bepaal welke oplossing je inzet.
Salescoaching
Van praktijk naar theorie naar praktijk.
Salesconsultancy
(Her)inrichten salesproces en/of salesafdeling.
Salesmanagement
Begeleiden van salesmanagement in de praktijk.
Voor werkgevers
Weving & selectie
De juiste salesprofessionals vinden die aansluiten bij jouw klanten.
Executive search
De juiste salescaptains vinden die de opdracht kunnen uitvoeren
Sales Legends methode
Initiutief en authentieke recruitment voor alle salesvacatures.
Voor kandidaten
Werkwijze
Wij pushen niet en nemen de tijd. Zo ontstaat de gevoelsmatch.
Salestips
Sales is een vak. Blijf op de hoogte van de laatste salestips.
Vacatures
Luister en kijk naar onze salesvacatures die je verder brengen.