Home » Blog » Hoe motiveer je accountmanagers?

Hoe motiveer je accountmanagers?

okt 2, 2023 | Leidinggeven

Accountmanagers zijn van onschatbare waarde voor elke organisatie. Ze zitten vaak midden in de actie en nemen het voortouw bij het waarborgen van klanttevredenheid. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat accountmanagers on top of their game blijven. Het motiveren van accountmanagers is een lastige taak, omdat hun behoeften en voorkeuren vaak heel anders zijn dan die van andere teamleden. Door best practices te gebruiken en strategieën te ontwikkelen die zijn toegesneden op accountmanagers, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat hun accountmanagers betrokken blijven. In deze blogpost onderzoeken we hoe accountmanagers het best kunnen worden gemotiveerd en bespreken we methodes die effectief zijn gebleken. We zullen kijken naar methoden zoals het creëren van prikkels, het geven van feedback en het aanbieden van beloningen. Daarnaast zullen we kijken naar manieren om accountmanagers betrokken te houden en ervoor te zorgen dat ze werken in een omgeving die groei en ontwikkeling bevordert. Met de juiste motivatie zijn accountmanagers goed toegerust om het hoogste niveau van klantenservice en klanttevredenheid te bieden.

1. Stel SMART-doelen op voor je accountmanager

Als accountmanagers is het stellen van SMART-doelen een geweldige manier om op schema te blijven. SMART staat voor Specific, Measurable, Attainable, Relevant en Time-Bound en is een methode om haalbare doelen te stellen die zijn toegesneden op het individu. Bij het stellen van SMART-doelen moeten accountmanagers bekijken en overwegen wat realistisch mogelijk is binnen het toegewezen tijdsbestek, en er tegelijkertijd voor zorgen dat hun doelen relevant zijn voor de betreffende taak. Door SMART-doelen te stellen, kunnen accountmanagers hun kansen vergroten om hun doelen te bereiken en gedurende het hele proces gemotiveerd te blijven.

2. Motiveer door prikkels en beloningen

Het aanbieden van prikkels en beloningen kan een goede manier zijn om accountmanagers aan te moedigen gemotiveerd te blijven. Financiële prikkels zoals bonussen, commissies en andere vormen van beloning op basis van prestaties kunnen extra motivatie geven om hard te werken en succes te behalen. Bovendien is erkenning voor goed uitgevoerd werk van onschatbare waarde en kan het helpen om een gevoel van voldoening en voldoening te creëren. Het is belangrijk om een systeem te creëren dat individuele prestaties beloont, evenals teamprestaties, en om zowel materiële als immateriële beloningen te gebruiken. Kleine geschenken of kaartjes voor een speciaal evenement kunnen een groot verschil maken bij het inspireren van accountmanagers.

3. Bied voortdurende training en ontwikkeling aan aan sales managers

Het aanbieden van continue training en ontwikkeling is een geweldige manier om accountmanagers te motiveren. Het laat niet alleen zien dat je hun groei en ontwikkeling waardeert, maar geeft ze ook de kans om hun vaardigheden te verbeteren om hun klanten beter van dienst te kunnen zijn. Training en ontwikkeling kunnen variëren van formele sessies, zoals seminars en workshops, tot informele discussies en mentorschap. Houd bij het investeren in de ontwikkeling van accountmanagers rekening met hun unieke doelen en behoeften. Investeren in hun groei en ontwikkeling zal op de lange termijn zijn vruchten afwerpen, met een hogere productiviteit en meer tevreden klanten.

4. Stimuleer samenwerking tussen medewerkers

Het stimuleren van teamsamenwerking is de sleutel tot motivatie. Door teamleden te laten samenwerken om problemen van klanten op te lossen, voelen ze zich meer betrokken bij de taken die ze uitvoeren en voelen ze zich meer eigenaar van hun werk. Dankzij samenwerking kan de account manager als leidinggevende ook gebruikmaken van de collectieve kennis van het team om tot de beste oplossingen voor koper te komen. Je kan samenwerking stimuleren door complexe taken toe te wijzen aan een team of door teamleden aan te moedigen om te brainstormen en kritisch na te denken over klantproblemen.

5. Successen en prestaties vieren zorgt voor motivatie

Het vieren van successen en prestaties is een van de belangrijkste manieren om sales managers te motiveren. Wanneer ze erkenning krijgen voor hun harde werk en prestaties, versterkt dit hun overtuiging dat hun inspanningen worden gewaardeerd, wat kan resulteren in een hoger moreel en motivatie. Het creëert ook een gevoel van verbondenheid en kameraadschap binnen het team, aangezien ze in elkaars successen delen. Het vieren van successen en prestaties kan vele vormen aannemen, van een informeel gesprek met de teamleden tot een openbare erkenningsceremonie. Dit biedt iedereen een forum om trots te zijn op hun successen en om van hun fouten te leren.

Tot slot vraagt het motiveren van sales managers om een proactieve aanpak. Stimulansen creëren, duidelijk zijn over verwachtingen, begeleiding en ondersteuning bieden en waardering tonen voor hun harde werk kunnen allemaal helpen om een positieve en productieve werkomgeving te creëren. Door accountmanagers te stimuleren om naar excellentie te streven, kan het team samenwerken om succes te behalen.

Fase 1: Opportunity

Bepaal doelgroep en hulpvraag.

Salesbinnendienst

Ontwikkel en lever een bijdrage aan succes.

Salesbuitendienst

Groei en realiseer sneller resultaten.

Salescaptain

Haal meer uit jezelf en jouw salesteam.

Fase 2: Challenge

Bepaal het echte probleem.

Prospects en klanten

Verbeteren van verkoopvaardigheden.

Mindset en gedrag

Ontwikkelen van eigenschappen en houding.

Leidinggeven

Professioneel leidinggeven aan jou salesteam.

Fase 3: Execute

Bepaal welke oplossing je inzet.

Salescoaching

Van praktijk naar theorie naar praktijk.

Salesconsultancy

(Her)inrichten salesproces en/of salesafdeling.

Salesmanagement

Begeleiden van salesmanagement in de praktijk.

Voor werkgevers

Weving & selectie

De juiste salesprofessionals vinden die aansluiten bij jouw klanten.

Executive search

De juiste salescaptains vinden die de opdracht kunnen uitvoeren

Sales Legends methode

Initiutief en authentieke recruitment voor alle salesvacatures.

Voor kandidaten

Werkwijze

Wij pushen niet en nemen de tijd. Zo ontstaat de gevoelsmatch.

Salestips

Sales is een vak. Blijf op de hoogte van de laatste salestips.

Vacatures

Luister en kijk naar onze salesvacatures die je verder brengen.

Meer interessante artikelen