Het bijwonen van beurzen is een effectieve manier om mogelijke klanten te identificeren, leads te verzamelen en relaties met hen op te bouwen. Beurzen kunnen bedrijven helpen om in relatief korte tijd een groot aantal mensen te bereiken en veel belangstelling voor het bedrijf te wekken. Het werven van klanten via evenementen vereist echter een zorgvuldige planning, voorbereiding en uitvoering. In deze blogpost bespreken we effectieve strategieën voor het werven van klanten via evenementen en hoe je ervoor kan zorgen dat je de meeste waarde haalt uit jouw deelname. We gaan in op het belang van een goed doordacht plan, het begrijpen van de doelgroep, het benutten van technologie en het volgen van de resultaten. Aan het einde van de functie beschik je over de kennis en tools om klanten te werven via beurzen.
1. Onderzoek lokale beurzen op potentiële klanten
Een van de meest effectieve manieren om via beurzen klanten te werven, is door lokale evenementen te onderzoeken. Door dit te doen, kan je inzicht krijgen in de lokale economie, mogelijke klanten en partners ontdekken en meer te weten komen over de verschillen tussen hun bedrijven en die van jouw. Bovendien kan je potentiële klanten en partners vinden die zaken willen doen, en kan je beurzen gebruiken als platform om jouw diensten en producten aan hen te presenteren. Onderzoek doen op lokale evenementen kan je helpen om voordelige relaties aan te gaan met klanten en partners, en uiteindelijk jouw bedrijf te laten groeien.
2. Ontwerp jouw beursstand om op te vallen bij klanten
Het is belangrijk om een stand te creëren die opvalt tussen de rest. Investeren in een visueel aantrekkelijke stand is de moeite waard, omdat het jouw bedrijf gedenkwaardiger maakt en meer mogelijke klanten aantrekt. Kijk naar interactieve elementen zoals een tablet of touchscreen waarmee klanten jouw aanbod kunnen verkennen, video’s kunnen bekijken en meer. Je kan ook een meeslepende merkervaring creëren door rekwisieten, banners en productdisplays te gebruiken die de identiteit van jouw merk weerspiegelen. Zorg ervoor dat jouw stand toegankelijk is, zodat iedereen jouw stand gemakkelijk kan betreden en verkennen.
3. Zorg voor creatief promotiemateriaal van jouw organisatie
Beurzen kunnen een effectieve manier zijn om klanten aan te trekken en te werven, maar je moet wel een goede eerste indruk maken. Een van de belangrijkste aspecten hiervan is het bij de hand hebben van creatief promotiemateriaal. Dit kunnen brochures, banners en andere gedrukte materialen zijn die uitleggen wie je bent en wat je doet. Bovendien kan het hebben van een uniek item dat mensen mee naar huis kunnen nemen, zoals een t-shirt of een koffiemok, hen helpen herinneren aan jouw bedrijf en de kans vergroten dat ze terugkeren naar jouw stand of zelfs in de toekomst bij je bestellen.
Maak niet alleen gebruik van offline promotiemateriaal, maar kijk ook naar online marketing. Laat je volgers op LinkedIn van te voren vast weten dat jij met je stand op die beurs zal staan. Ook helpt het na de beurs als de mensen die je hebt gesproken een nieuwsbrief van je ontvangen of je makkelijk online kunnen vinden. Hier kunnen ze namelijk nog meer informatie vinden over je bedrijf, en is de kans groter dat je van je prospect een koper maakt.
4. Follow-up met leads en nieuwe klanten na de beurs
Na een beursdeelname is het essentieel om alle prospects die je hebt verzameld op te volgen. Dit is de beste manier om leads om te zetten in klanten, omdat het zowel jouw interesse als professionele houding aantoont. Zorg er bij het opvolgen voor dat je de klant bedankt voor zijn tijd en laat hem weten hoe leuk je het vond om hem te ontmoeten. Geef ze daarna een samenvatting van jouw gesprek en leg vervolgens de volgende stappen uit. Dit kan het sturen van verdere informatie over het product zijn, het opzetten van een vergadering om de behoeften van de klant te bespreken, of een andere stap. Zorg ervoor dat je de klant alle contactgegevens geeft die hij nodig heeft als hij besluit de volgende stap te zetten.
5. Netwerk met andere verkopers en aanwezigen
Netwerken met andere leveranciers en aanwezigen is een belangrijk onderdeel om het meeste uit een beurs te halen. Praten met andere mensen in de branche kan je een idee geven van wie de belangrijkste spelers zijn, hoe hun producten zijn en op wie je zich als mogelijke klanten moet richten. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw eigen bedrijf zichtbaar en goed vertegenwoordigd is. Zorg ervoor dat jouw stand opvalt en dat je genoeg visitekaartjes heeft om uit te delen. Neem de tijd om de mensen met wie je spreekt echt te leren kennen, zodat je sterke relaties met hen kan opbouwen. Dit zal een grote bijdrage leveren aan het genereren van klanten en het uitbreiden van jouw bedrijf.
Kortom, deelname aan beurzen kan een geweldige manier zijn om klanten te werven. Het is een kans om jouw product of dienst aan een groot aantal potentiële klanten te laten zien en leads te genereren. Door de tijd te nemen om te plannen en voor te bereiden, kan je ervoor zorgen dat je het meeste uit beurzen haalt en met succes klanten aantrekt.
Fase 1: Opportunity
Bepaal doelgroep en hulpvraag.
Salesbinnendienst
Ontwikkel en lever een bijdrage aan succes.
Salesbuitendienst
Groei en realiseer sneller resultaten.
Salescaptain
Haal meer uit jezelf en jouw salesteam.
Fase 2: Challenge
Bepaal het echte probleem.
Prospects en klanten
Verbeteren van verkoopvaardigheden.
Mindset en gedrag
Ontwikkelen van eigenschappen en houding.
Leidinggeven
Professioneel leidinggeven aan jou salesteam.
Fase 3: Execute
Bepaal welke oplossing je inzet.
Salescoaching
Van praktijk naar theorie naar praktijk.
Salesconsultancy
(Her)inrichten salesproces en/of salesafdeling.
Salesmanagement
Begeleiden van salesmanagement in de praktijk.
Voor werkgevers
Weving & selectie
De juiste salesprofessionals vinden die aansluiten bij jouw klanten.
Executive search
De juiste salescaptains vinden die de opdracht kunnen uitvoeren
Sales Legends methode
Initiutief en authentieke recruitment voor alle salesvacatures.
Voor kandidaten
Werkwijze
Wij pushen niet en nemen de tijd. Zo ontstaat de gevoelsmatch.
Salestips
Sales is een vak. Blijf op de hoogte van de laatste salestips.
Vacatures
Luister en kijk naar onze salesvacatures die je verder brengen.