Case: Memodo Nederland
Memodo Nederland
Memodo, gevestigd aan de Catharijnesingel met 20+ medewerkers en onderdeel van het grote Duitse Memodo, is een vriendelijke groothandel gespecialiseerd in PV-systemen, energieopslagsystemen, laadstations en verwarmingssystemen en leveren alles wat installateurs nodig hebben voor hun projecten. Ze delen onze kennis en houden hun klanten op de hoogte. Ze hebben een enorme schat aan kennis, boordevol PV-basisprincipes en deskundige technische noties. Bovendien behandelen ze elkaar altijd als gelijken en op een zeer vriendelijke manier.
Interim Head of Sales
In opdracht van Erik Bijl, CEO van Memodo hebben wij een interim opdracht van 7 maanden uitgevoerd. Salesmanagement bij Memodo bestaat uit twee belangrijke pijlers: het inrichten van de salestactiek en het optimaliseren van de salesafdeling. De salestactiek omvat het definiëren van een gestructureerd salesproces, en het verbeteren van effectiviteit en efficiency door middel van gerichte activiteiten en acties die de salesstrategie ondersteunen. Aan de andere kant draait salesmanagement om het zorgvuldig samenstellen van de salesafdeling, inclusief gerichte training en coaching van het team. Door deze twee aspecten naadloos op elkaar af te stemmen, ontstaat het recept voor succes.
Nieuwe salesstructuur en overdracht
Eind 2023 stortte de PV-markt in elkaar. Wij hebben bij Memodo daar snel op ingespeeld door een nieuwe salesstructuur te introduceren die gebaseerd is op de ABC-methode: Always Be Calling, Always Be Canvassing, en Always Be Closing. Deze aanpak houdt in dat ons salesteam constant proactief bezig is met klantcontact, continu nieuwe leads genereert, en altijd gefocust blijft op het afronden van deals. Wij hebben samen met de nieuwe sales director Brian Middelkoop deze methode geimplementeerd. Door deze gestructureerde en dynamische methode toe te passen, kan Memodo sneller inspelen op marktveranderingen, beter voldoen aan de behoeften van de klanten en tegelijkertijd gaan voor haar verkoopdoelen.
Vertrouwd door
Coaching on the job
Coaching on the job is waardevol geweest voor accountmanagers en de verkoopbinnendienst Memodo. Het ondersteunde hen direct en versterkte in hun dagelijkse werkzaamheden. Als salescoach is het cruciaal om een positief gevoel te geven en goed te luisteren naar de mindset van de verkopers, evenals hun verkoopvaardigheden nauwlettend te observeren. Door de diepgaande kennis van het salesproces, de bedrijfscultuur, klantrelaties en markt, hebben wij gerichte verbeterpunten kunnen identificeren en aanpakken. Dit proces heeft het hele salesteam geholpen niet alleen hun prestaties te verbeteren, maar bevordert gelijk een cultuur van continu leren en ontwikkelen.
Salesteam en Hubspot
De samenwerking tussen het salesteam en marketing van Memodo, onder leiding van Head of Marketing Antal Krootjes, heeft geleid tot aanzienlijke verbeteringen in de processen en rapportage binnen HubSpot. Door intensief samen te werken, hebben we niet alleen de efficiëntie van onze workflows verhoogd, maar ook de transparantie en nauwkeurigheid van onze gegevens verbeterd. Daarnaast hebben we meerdere Q&A-sessies georganiseerd om het salesteam te helpen hun vaardigheden met HubSpot te versterken, waardoor ze beter in staat zijn om de beschikbare tools optimaal te benutten.
Solar Solutions
Tijdens de beurs Solar Solutions hebben wij het salesteam van Memodo begeleid. We hebben uitgebreid voorbereid door bestaande en potentiële klanten vooraf uit te nodigen, waardoor we al een solide basis voor gesprekken hadden gelegd. Tijdens de beurs hebben we duidelijke doelen gesteld, zoals het maken van (vervolg)afspraken en het effectief pitchen van onszelf en onze producten. Daarnaast hebben we het salesteam getraind in het gebruik van krachtige openingszinnen om gesprekken op een positieve manier te starten en behoefte te inventariseren. Na de beurs hebben we alle gesprekken zorgvuldig opgevolgd om de relaties te versterken en de verkoopkansen te maximaliseren.
Persoonlijke ontwikkeling
Bij Memodo hechten we groot belang aan persoonlijke ontwikkeling, wat duidelijk wordt geïllustreerd door de doorgroei van twee inside sales collegae naar accountmanagers. Door gerichte coahching on the job, mentorschap en continue ondersteuning hebben deze medewerkers hun vaardigheden en kennis aanzienlijk kunnen uitbreiden. Deze focus op persoonlijke groei stimuleert niet alleen de individuele prestaties, maar versterkt ook de algehele dynamiek en expertise binnen het salesteam.
Fase 1: Opportunity
Bepaal doelgroep en hulpvraag.
Salesbinnendienst
Ontwikkel en lever een bijdrage aan succes.
Salesbuitendienst
Groei en realiseer sneller resultaten.
Salescaptain
Haal meer uit jezelf en jouw salesteam.
Fase 2: Challenge
Bepaal het echte probleem.
Prospects en klanten
Verbeteren van verkoopvaardigheden.
Mindset en gedrag
Ontwikkelen van eigenschappen en houding.
Leidinggeven
Professioneel leidinggeven aan jou salesteam.
Fase 3: Execute
Bepaal welke oplossing je inzet.
Salescoaching
Van praktijk naar theorie naar praktijk.
Salesconsultancy
(Her)inrichten salesproces en/of salesafdeling.
Salesmanagement
Begeleiden van salesmanagement in de praktijk.
Voor werkgevers
Weving & selectie
De juiste salesprofessionals vinden die aansluiten bij jouw klanten.
Executive search
De juiste salescaptains vinden die de opdracht kunnen uitvoeren
Sales Legends methode
Initiutief en authentieke recruitment voor alle salesvacatures.
Voor kandidaten
Werkwijze
Wij pushen niet en nemen de tijd. Zo ontstaat de gevoelsmatch.
Salestips
Sales is een vak. Blijf op de hoogte van de laatste salestips.
Vacatures
Luister en kijk naar onze salesvacatures die je verder brengen.